New York the city that never sleeps - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Edwin Janneke - WaarBenJij.nu New York the city that never sleeps - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Edwin Janneke - WaarBenJij.nu

New York the city that never sleeps

Door: EdwinenJanneke

30 September 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Nog snel een up-date van ons voordat we naar weer naar Nederland gaan vliegen:

Vervolg van Maandag 27 september ’10

De vlucht die we hadden vanuit Phoenix naar Minneapolis verliep vrij smooth, alleen liepen we vertraging op. We zouden om 17:45 landen, maar dit werd een half uur later. Toen werd alles wel heel krapjes, want om 18:25 uur moesten we boarden voor onze vlucht naar New York. Voordat het vliegtuig eens uit bent, dat lijkt wel uren te duren, als je een aansluitende vlucht moet halen!!! We moesten nog een behoorlijk stuk lopen voordat we bij de juiste gate aankwamen. Bijna buiten adem, bleek dat de vlucht naar New York ook vertraging had… Toen maar even snel iets te eten gehaald, want we hadden die dag alleen nog maar ontbeten. Door al die tijdzones raak je toch een beetje van slag. Het werd even een hot dog naar binnenproppen om het zomaar te zeggen… Maar voordat we uiteindelijk opstegen richting New York was het al 20:00 uur, dik een uur later dan aanvankelijk gepland. De vlucht duurde bijna 3 uur en was regelmatig bumpy, altijd fijn, ahum! Toen we gingen landen op La Guardia zagen we pas hoe groot New York is, al die lichtjes! Weer veilig geland, was het inmiddels middernacht toen we stonden te wachten op onze koffers. Maar we konden wachten tot we ons wogen, want onze koffers kwamen niet! BALEN!!!!!!!!!!!!!!! Bij het inchecken in Phoenix hadden we er allebei al geen goed gevoel over, ze waren allemaal zo ingewikkeld aan het doen. Toen maar naar de bagage service en onze koffergegevens werden gecheckt. Bleek dat onze koffers pas de volgende dag om 11:00 uur in New York zouden aankomen en op zijn vroegst om 17:00 uur in het hotel zouden worden afgeleverd. Tja, daar sta je dan, zelfs de beautycase zat in een van de koffers, dus we kregen een tasje met toiletspullen mee. Gelukkig hadden we in handbagage wel ondergoed en sokken gedaan. Na deze tegenvaller gingen we op zoek naar een yellow cab. Elk nadeel heeft zijn voordeel, we hoefden nu geen koffers mee te slepen, haha! Nog geen 5 minuten later zaten we de taxi richting midtown Manhattan. De taxichauffeur scheurde door de straten heen en voordat we het wisten stonden we voor ons hotel. Onderweg hadden we onze ogen uitgekeken, even weer omschakelen na de nationale parken. Het is echt the city that never sleeps… In het hotel checkten we in en konden we eindelijk naar onze hotelkamer. We waren allebei behoorlijk gaar en waren dan ook blij dat we naar bed konden. Ons bed was wel heel knusjes, maar 1,40, dus moesten we opletten dat we niet uit zouden vallen, haha! Maar voordat we het kussen aanraakten, sliepen we al bij wijze van spreken…

Dinsdag 28 september ’10

Vandaag hadden we tickets gereserveerd voor The Statue of Liberty voor 10:00 am ofwel dat betekende op tijd opstaan, want we moesten nog even uitvogelen hoe het zat met de metro. Daarom gingen we eerst even langs de conciërge van het hotel om na te vragen welke metrolijn we moesten nemen naar The Statue of Liberty. We moesten lijn 1 hebben richting Battery Park en stapten op de metro bij 50th Street. Het was erg druk, natuurlijk nog spitsuur, maar voordat we het wisten waren we bij ons eindpunt. Toen we uit de metro kwamen, zagen we The Statue of Liberty al in de verte staan. Wel handig dat we al tickets via internet hadden geregeld, nu konden we meteen de ferry op! Het was erg onstuimig op het water, dus de ferry schommelde lekker heen en weer! Over het “andere” weer gesproken dat was op zich wel apart, net of we in de tropen waren, heel vochtig en warm met dreigende regenbuien aan de horizon. We hoopten maar dat het droog zou blijven… We meerden af en vaarden richting The Statue of Liberty, echt gaaf om dit mee te maken! Als je bedenkt dat in het verleden zoveel mensen hier de VS zijn binnen gekomen en ook The Statue of Liberty zagen. Ook hier was trouwens overal zware beveiliging, zelfs controles zoals op de airports!!! We liepen eerst rond op het eiland en gingen toen de tentoonstelling bekijken. Erg interessant, vooral de constructie van The Statue of Liberty. Ook gingen we nog naar uitkijkpunt in de voet van het beeld en moesten daarvoor eerst een aantal trappen bestijgen. Je had dan mooi uitzicht op de skyline van New York. Helaas begon toen enorm te gieten! We konden dus alvast wennen aan het Hollandse weer… Snel ergens geschuild en toen het iets minder regende, gingen we terug naar de ferry om terug te varen naar Battery Park. Gelukkig regende het niet meer toen we van boord gingen van de ferry. We liepen vervolgens via Battery Park, langs de Hudson, naar Winter Garden. Dit is nabij Ground Zero en al de ruiten van dit gebouw sneuvelden op de bewuste 11 september… Daar ontdekten we ook een Starbucks, altijd goed!! We hadden namelijk nog niet ontbeten, dus werd het een brunch. We gingen even uitrusten op het terras en genoten van onze café mocha en caramel machiatto met een dikke plak cake en iets dat op een Zeeuwse bolus leek, haha! Dat ging er wel en na deze ernergieboost gingen we weer op pad. We liepen via Winter Garden richting Ground Zero, maar keken eerst naar de bouwwerkzaamheden die daar in volle gang waren! Echt gigantisch, zeg, wat ze daar aan het bouwen zijn. Ook heel apart gevoel dat hier een aantal jaren geleden zoveel mensen zijn omgekomen, het verkeer raast gewoon weer voorbij en alles gaat gewoon door, net of er niets is gebeurd. We liepen vervolgens om Ground Zero heen, naar de St. Paul’s Church. Echt ongelooflijk dat deze kerk is overeind is blijven staan, als je ziet hoe dicht deze bij Ground Zero staat! Erg indrukwekkend als je in de kerk bent en alles leest over 11 september, daar werden we allebei stil van! Na dit moment van bezinning zullen we maar zeggen, liepen we richting het Financial Distict: Wall Street. Natuurlijk daar ook de nodige foto’s gemaakt en toen we deze straat uitliepen, kwamen we weer bij de East River uit en hadden we mooi uitzicht op de Brooklyn Bridge. We besloten toen om met de metro vanaf Wall Street terug te rijden naar 34th Street. We hadden ’s morgens een Fun Pass aangeschaft, zodat we heel de dag de metro konden gebruiken, voor maar $ 8,25. Toen we bij 34th Street waren, was het even zoeken hoe we weer bovengronds kwamen, haha! Maar toen we boven stonden, konden het shoppen beginnen, namelijk aan de ene kant de H&M en de andere kant Macy’s. Ook stond er op dat kruispunt een politieagent het verkeer te regelen. Hij had zou uit de reclame van de Mars kunnen lopen, haha! We keken alvast rond voor kleren, mocht onze koffer toch niet vandaag worden gebracht. Als die niet wordt gebracht, kunnen we het declareren bij Delta. Macy’s is echt gigagroot en we moesten allebei meteen aan de buurtjes denken, echt helemaal een winkel voor Mareille, Britta en Irma! Dus als jullie echt willen shoppen, dames, dan moet je echt naar New York! We liepen vanaf Macy’s naar ons hotel op 47th Street en hoopten bij binnenkomst dat onze koffers gearriveerd zouden zijn. Het was inmiddels al 16:30 uur, maar geen koffers, helaas pindakaas! De conciërge heeft toen voor ons gebeld met de bagage service en guess what, ze waren getraceerd op La Guardia, alleen zouden ze nu rond 22:00 uur gebracht worden. We werden hier wel een beetje moedeloos van, maar hopelijk houden ze zich aan hun belofte. We besloten toen maar even op de kamer te gaan relaxen, want we hadden onderhand de vierdaagse afgelegd voor ons gevoel, haha! Tegen 19:30 uur liepen we richting 50th Street, want daar hadden we vanmorgen een Applebee’s gespot. Altijd een van onze favoriete restaurants in Amerika. Het eten is altijd erg smaakvol, ook deze keer. Edwin nam een cajun steak en Janneke koos voor scampi’s. Na deze heerlijke maaltijd liepen we terug naar ons hotel, wat om de hoek ligt van Times Square. Het was er gezellig druk, maar we besloten eerst nog even naar het hotel terug te gaan om onze transportation naar het JFK voor donderdag te regelen. Toen we dat in orde hadden gemaakt, liepen we terug naar Times Square om te filmen en te fotograferen. Echt je kijkt je ogen uit, overal lichtreclames! We hadden geluk dat we een paar stoeltjes vonden, zodat we op ons gemakje alles een konden bekijken, ook de mensen natuurlijk, haha! Ook viel het ons op dat er heel politie ter been was, dat is overigens in geheel New York. Onderhand op elke hoek staat wel een politieauto of een agent(e). Tegen 21:00 uur gingen we naar het hotel om nog op de hotelkamer TV te kijken en het reisverslag bij te werken. Om 22:30 uur hoopten we heel erg dat onze koffers nu wel waren aangekomen, maar dit was niet geval. Weer gebeld met Delta en ze waren aan de koerier meegegeven, dus konden elk moment er zijn. We spraken toen af met de receptie dat ze tot middernacht konden bellen en anders zouden we de ochtend erop zelf informeren. Toch niet fijn om zo te moeten gaan slapen, maar er zat niets anders op, dus tegen middernacht vielen we toch enigszins onrustig in slaap…

Zodat we er de volgende morgen allebei niet uit konden komen. Janneke was er al eerste uit en ging meteen informeren bij de receptie. En, ja, hoor, de koffers waren er!!! Deze naar de hotelkamer gesleept en gelijk bekeken of de koffers daadwerkelijk gecheckt waren. De beautycase zat op slot, terwijl we de code erop hadden laten staan. Dit laatste moet, omdat ze anders gewoon je koffer openbreken als ze deze extra willen onderzoeken. Wat meteen opviel was dat de Ralph Lauren-parfum van Janneke verdwenen uit de beautycase, en BEDANKT!!!! Daar werd Janneke niet echt vrolijk van, dan wordt op JFK of Schiphol even nieuwe halen. Maar de koffers waren er weer en dat was een hele opluchting! Wat fijn om toch weer je eigen spulletjes terug te hebben! Ook even ons pap en mam gebeld om door te geven dat alles weer in orde was. We deden het verder ‘s morgens rustig aan en gingen rond 10:00 uur weer op pad in New York. We hadden gepland om eerst naar Rockefeller Plaza te wandelen, om daar naar Top of the Rock te gaan. Onderweg hier naar toe kwamen we een Tim Hortons tegen (“Canadese Starbucks”) en daar ontbeten we eerst. Allebei een french vanilla en een paar donuts. Na deze versnapering waren we al snel op plaats van bestemming en kochten we tickets voor het observation deck. Het was vandaag lekker weer, een zonnetje en af en toe wolkenvelden, niks mee dus! We hadden dus mooi uitzicht en konden zo mooie foto’s maken van The Empire State Building, Central Park, The Statue of Liberty in de verte en ook de Brooklyn Bridge in de verte. Echt gaaf om zo ver over New York heen te kunnen kijken! Ook belden we nog even met oom Lucas en tante Janny om hen te feliciteren met hun kleindochter Ilse. Uiteraard, Ronald en Jannie, natuurlijk via deze weg alvast een dikke proficiat met de geboorte van jullie dochter!!! Echt zo geweldig voor jullie!!! Nadat we van het uitzicht hadden genoten, gingen we weer vanaf de 67ste verdieping naar veilig aan de grond… Ons volgende doel was Central Park, dus liepen we een aantal blokken naar het noorden en kwamen toen bij een oase van groen aan. Tenminste dat lijkt zo, omdat het voor de rest allemaal beton is, haha! We wandelden op onze gemakje door het park heen en rustten even uit op een zonneweide, nog even extra genieten van de zon op onze snoet! Na deze pauze liepen we verder langs de grote vijver en keken onze ogen uit. Het is ook echt zoals je op TV ziet, overal zijn mensen aan het sporten, fietsen of er rijdt een koetsje langs met toeristen erin. Ook langs herkenbare plekken gewandeld, zoals scenes uit Home Alone en Maid in Manhattan. Bij de vijver ook nog een tijdje zitten genieten. Leuk om te zien dat mensen daar allemaal aan het roeien waren. Na een paar uurtjes doorgebracht te hebben in Central Park, liepen we via de beroemde 5th Avenue richting Chrysler Building. Aangezien we niets hadden gegeten na ons ontbijtje, begonnen onze magen tegen 15:30 uur toch wel te knorren. We stopten toen maar even bij de Mac voor een smoothie en een wrap. Na al dat gewandel was het zo op! Maar onze wandelvierdaagse ging daarna gewoon weer verder en we liepen via 42nd Street richting het Chrysler gebouw. Het Chrysler was in concurrentie met het Empire, wie van de 2 het hoogste gebouw was toentertijd. We liepen toen ook maar meteen richting het VN-gebouw en er was daar een of ander conferentie aan de gang. Overal politie en zelfs barricadeblokken stonden gereed! Inmiddels was het al tegen het einde van de middag en liepen we toen maar eens terug naar ons hotel, want we begonnen onze voetjes toch wel te voelen. Op de hotelkamer lagen wij allebei languit op bed, waren toch wel moe. Edwin viel toen in slaap en Janneke ging de foto’s downloaden en het reisverslag bijwerken. Na dit relax-momentje gingen we voor het avondeten weer naar the Applebee’s. Altijd moeilijk kiezen wat je daar wilt eten, er is zoveel keuze! Edwin ging toch maar weer voor de steak en Janneke besloot een aantal kleine hapjes te nemen, zoals wraps, chicken wings en mini-hamburgertjes. Deze avond hadden als waiter James en het was moeilijk te ontkennen dat hij homo was. Het lag er wel zo dik bovenop. En helemaal toen hij onze bestelling kwam opnemen en hij net even zijn lippen had ge-lippen-stift met een mooi roze kleurtje, haha! Na ons avondeten liepen we nog even over Times Square, even nog genieten van New York in vol ornaat! Het blijft leuk om hier rond te kijken naar alles om je heen. Uiteindelijk liepen we terug naar ons hotel en op de hotelkamer gingen we nog even TV kijken. Tegen 23:00 uur gingen we maar weer eens dromen, nu over al onze belevenissen in New York…

Vanmorgen konden we uitslapen!!! We hadden voor 11:00 uur de airport-shuttle gereserveerd, dus konden we het rustig aan doen. Janneke ging als eerste uit bed om alle spullen te verdelen over de koffers. Edwin draaide zich toen nog een keertje om. Dat was maar het beste ook, want onze hotelkamer was niet bepaald ruim te noemen, haha! Gekscherend zeiden we tegen elkaar dat we in de kast gingen douchen. Het is echt een hotelkamer in een stad, je bent immers toch de hele dag op sjouw. Dus een bed, een TV en een douche, that’s it! Ook iets vergane glorie, maar wel schoon, dus dan is het goed. Toen Janneke bijna klaar was met douchen en rommelen (zoals Edwin dat noemt), ging Edwin in “de kast” douchen. We waren rond 10:00 uur allebei klaar en hebben toen naar maar even CNN zitten kijken. Tegen 11:00 uur naar de lobby gegaan om daar opgepikt te worden door de airport shuttle. We moesten eerst nog langs 2 andere hotels, dus kriskras door Manhattan heen, wel leuk, want we kwamen ook langs plaatsen waar we gisteren zelf gelopen hadden. Na het ophalen van de andere passagiers reden we in 1x door naar JFK. Op het vliegveld checkten we zelf via de computer in en konden daarna onze koffers afgeven. Daarna nog door de security heen, dat verliep zelfs vlotjes en toen kon het wachten weer beginnen. Daarom ons zelf nog maar getrakteerd op Starbucks. De terminal was niet zo groot, dus ook niet veel winkeltjes, helaas… We wilden namelijk nog kijken voor parfum, ook voor Mareille, dan maar op Schiphol. Edwin ging tot het boarden wat zitten lezen en Janneke werkte het reisverslag verder bij….

Veel liefs van
Edwin en Janneke

• 01 Oktober 2010 - 07:53

Yo:

Wat vliegt de tijd! en nu jullie! was onwijs leuk jullie belevenissen te lezen, het leek wel een halfjaar aan belevenissen! Ik hoop dat jullie nog lekker kunnen nagenieten van de foto's en herinneringen!