Arches National Park Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Edwin Janneke - WaarBenJij.nu Arches National Park Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Edwin Janneke - WaarBenJij.nu

Arches National Park Moab

Door: Janneke

03 Oktober 2014 | Verenigde Staten, Moab

We hadden weer als roosjes geslapen (die buitenlucht doet het goed hier, haha) en tegen 08:00 uur werden we wakker. Eerst maar eens een lekkere warme douche, want het is hier ’s morgens nog behoorlijk koud. Maar we mogen niet klagen voor de tijd van het jaar. De zon warmt het buiten wel snel op, en stijgt het kwik snel richting de 25 graden Celsius. Maar eerst na het douchen eens ontbijten. Het ontbijt zat er bij dit hotel weer bij in, dus weer enorme verwennerij! Was weer een compleet ontbijt, zelfs met ei en spek. Het was een goed begin van de dag, een goede ondergrond voor de wandelingen, die we wilden gaan maken. Maar na het ontbijt eerst nog even het thuisfront bellen, ons pap en mam. We hoorden dat jullie ook lekker weer hebben voor deze tijd van het jaar. Ja, ja, we doen ons best om die zon telkens een duwtje jullie kant op te geven :-) Rond 10:00 uur stapten we in de Camry en reden richting Arches National Park. Vanaf ons hotel is dat ongeveer 10 minuten rijden. Toen we langs de Inca Inn reden, was het toch wel jammer dat Edwin en Elly niet er waren :-( Bij de ingang van Arches eerst natuurlijk weer onze parkpas inclusief ID aan een parkranger laten zien voordat we het park in mochten. Die parkpas heeft zijn waarde al dubbel en dwars terugverdiend. Met deze pas mag je alle nationale parken en veel nationale monumenten binnen, anders zou je voor elk park apart moeten betalen en nu ben je in een keer klaar voor $ 80,-. Gisterenavond tijdens het eten hadden we al plannen gemaakt voor vandaag en zodoende reden we meteen door naar de parkeerplaats van Delicate Arch. Delicate Arch is ook het symbool van de staat Utah, dus moeten we ook een keer van dichtbij hebben gezien :-) Grapje, dat hebben we al eens gezien, maar het is gewoon een mooie wandeling, dus vol goede moed reden we die kant op. Alleen toen we daar aankwamen, was er wel een parkeerprobleempje. Dit kwam ook omdat de weg naar de viewpoints van Delicate Arch was afgesloten. Door een modderstroom was die weg niet bereikbaar, dus de parkeerplaats was ook meteen het eindpunt van deze weg. We moesten een paar rondjes rijden en toen hadden we geluk. Ondanks dat de zon minder fel is dan in de zomer, zoals we gewend zijn, zette Edwin toch maar zijn Stetson op en Janneke zette haar baseballcap van de Open dagen van Volkel op. Stonden we er weer goed op vandaag! :-) De roundtrip is 4,8 kilometer en de heenweg is een hele klim, maar je wordt dan ook wel beloond met een spectaculair uitzicht op Delicate Arch. Het was overigens wel goed uitkijken, omdat er veel zand lag op de stenen, een paar keer gleden we bijna allebei weg. Maar we kwamen veilig en wel boven aan en hebben daar een tijdje van het mooie uitzicht zitten genieten. De terugweg naar beneden verliep vlotjes en toen we bijna bij de parkeerplaats waren, kwam er al een mevrouw naar ons toegelopen of zij onze parkeerplaats mochten hebben. Dat was geen probleem, want we gingen weer verder om dit mooie park verder te ontdekken. We zijn hier al meerdere malen geweest, maar toch zijn er nog steeds viewpoints en trails die we niet hebben gedaan. We zeiden dan ook tegen elkaar, als je dit park echt goed wilt bekijken dan heb je eigenlijk zeker 2 volle dagen of misschien wel 3 dagen nodig. Wij besloten om richting Devils Garden te rijden en daar nog een trail te gaan lopen. De weg er naar toe, ongeveer 10 kilometer rijden, was ook weer ongelooflijk mooi. Ook bij dit gedeelte was het weer enorm druk, maar gelukkig vonden we een parkeerplaats vlakbij het startpunt van onze trail. We liepen de trail naar Landscape Arch, deze was ongeveer 2 kilometer en we maakten ook nog een uitstapje naar Pine Tree Arch en Tunnel Arch. Je blijft hier fotograferen en filmen, het is zo ongelooflijk mooi hier! Na deze wandeling stapten we in de Camry om naar het volgende viewpoint te rijden , namelijk Fiery Furnace Viewpoint. Hier had je een mooi uitzicht op La Sal Mountains. Hierna reden we door naar Panorama Point en we besloten om hier een break te nemen. Het was inmiddels na de middag en ondanks ons stevige ontbijt, hadden we na al dat gewandel wel zin in iets. We hadden chips meegenomen, lekker zout, is goed om het vocht was te houden :-) @ Volgens oom Cor is het ook goed om ijs te eten bij zulk warm weer, maar helaas hadden ze geen ijscokraam in het park… Na deze break gingen we nog naar The Window Sections en liepen daar de trail naar Turret Arch plus North en South Window. Ook maakten we hierna nog een stop bij de Garden of Eden, want daar waren ze de rode rotsen aan het beklimmen. Erg gaaf om dit te zien, dan zie je ook pas echt goed perspectief. Het was inmiddels al rond 15:30 uur, allebei best moe van al die trails lopen, dus lekker terug naar ons hotel. Onderweg stopten we nog even om de Camry zijn dorst te laten lessen. Edwin zorgde voor een volle tank en Janneke lapte de ramen van de Camry, want die waren door het rode zand echt heel smerig geworden :-) Ook haalden we nog bij de supermarkt even water, jus d’orange, lemon cake en chips. Even relaxen op de kamer voordat we gingen eten. Deze keer kozen voor het restaurant naast het hotel, The Blue Pig. Volgens het slogan een “bbq and blues joint”. Was een gezellig restaurant en het eten was erg lekker. Ze konden ons na het eten zo naar ons hotel rollen :-) Nee, dat viel wel mee, want op de hotelkamer zetten we nog lekker koffie en trakteerden onszelf op lemon cake. Janneke werkte nog aan het reisverslag en aan de foto’s, dat wordt een moeilijke keuze… Edwin was de Telegraaf, het AD en nog meer andere nieuwssites aan het lezen, dus dan zijn we na vanavond weer helemaal bij wat er in Nederland is gebeurd de afgelopen tijd. Tja, ongelooflijk dat het tegenwoordig allemaal kan. Als ik denk aan onze eerste vakantie met Eric en Heidi in 2002, toen was het nog collect call en een ansichtkaart versturen. Ook met foto’s nemen, je blijft fotograferen en toen had ik een wegwerpcamera bij, haha! Toch wel fijn dat je nu even kunt checken of een foto is gelukt of niet. Maar wat ik nog fijner vind is dat we heel snel contact met jullie kunnen hebben in Nederland! :-)

Liefs van ons

• 04 Oktober 2014 - 07:26

Buuf:

Dat ziet er weer schitterend uit!
    Ook alles goed hier met de vogeltjes. Ik heb er pas één een kamikazeduik zien maken :-)

• 04 Oktober 2014 - 12:30

Ruud:

Wat een mooie foto's en leuke verhalen, jullie houden ons goed op de hoogte!
    Hier op de hupsel gaat ook alles goed!
    Geniet van de rest van jullie vakantie!

• 04 Oktober 2014 - 14:58

Edwin & Elly:

Hey guys, wat komt dit alles bekend voor. Arches is geweldig. Ja we missen onze vakantie dit jaar wel. Maar je de gezondheid van Elly is belangrijker.
    Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.
    Heel fijn te lezen dat jullie weer een heel mooie vakentie hebben.
    Have fun, take care and drive safely.