Colorado en Arches National Park - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Edwin Janneke - WaarBenJij.nu Colorado en Arches National Park - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Edwin Janneke - WaarBenJij.nu

Colorado en Arches National Park

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Edwin

20 September 2013 | Verenigde Staten, Moab

Lieve familie en vrienden,

Zo dat was wel even schrikken een wekker, die om 06:00 uur afgaat en dat tijdens de vakantie…. Het was nog hartstikke donker buiten, dat zijn we niet meer gewend. Vooruit nog en keer “snoozen” en toen was het toch echt tijd om op te staan. Toch waren we niet de enigen die vroeg opstonden, want bij het ontbijt was het best druk. Na het ontbijt wandelden we naar onze buren, Tag-A-Long. Uiteraard moesten we eerst tekenen dat we hen nergens voor aansprakelijk zouden stellen. Rond 07:30 uur mochten we in de bus stappen en onze busdriver Russel bracht ons naar de Colorado River via de Scenic Byway 279. Russel bleek naast onze busdriver ook de captain of the jetboat te zijn en onderweg maakten we nog een stop om een aantal Petroglyphs te bekijken. Hierna vervolgden we onze weg naar de boatramp. De jetboat werd te water gelaten en “welcome on board”. Russel vertelde dat hij al vanaf 2002 voer op de jetboat in de zomer en in de winter was hij skileraar nabij Salt Lake City. Eerst gingen we vol vooruit en daarna liet Rush de jetboat een tijdje met de stroom meevaren. In de schaduw van de rood gekleurde rotsen was het nog best koud, maar de zon kwam al snel aan de strakblauwe hemel tevoorschijn. Je hoorde alleen het kabbelen van het water en voor de rest gewoon stilte, echt genieten! En uiteraard je verbazen over het mooie landschap vanaf de jetboat. Na een tijdje gingen we weer vol gas vooruit, echt supergaaf! Het rode gesteente gleed aan ons voorbij en enige wat we verder tegen kwamen waren rafters of een andere jetboat. Het is echt in the middle of nowhere, waar we ook aanmeerden bij een vindplaats van petrified wood en fossielen. Na deze stop voeren we weer verder over de Colorado River en kwamen bij het punt waar Dead Horse Point vanaf de rivier zichtbaar was. Ook de films Thelma & Louise + openingsscène Mission Impossible 2 met Tom Cruise zijn daar opgenomen. Hierna voeren we tot het volgende punt de Grotto, hier wordt elk jaar een klassiek concert gehouden vanwege de akoestiek. Ze slepen hier zelfs een piano naar toe! Dit was het laatste punt dat we aandeden voordat we omkeerden en terug voeren naar de boatramp. Het ging weer vol power vooruit en ongelooflijk hoe Russel de zandbanken ontweek.. Zo kwamen we weer veilig en wel aan bij de boatramp en konden we terugkijken op een mooie ervaring, dat was zeker de moeite waard om daar zo vroeg voor op te staan! We stapten vervolgens weer in de bus en Rush bracht ons terug naar Moab. Rond 12:00 uur waren we terug in Moab en kregen we een lunch aangeboden door Tag-A-Long. Linda onze 4x4-driver had ook een dubbele taak, want zij zorgde ook voor onze lunch. De buitenlucht had ons hongerig gemaakt, dus de sandwiches gingen erin als zoete koek. We konden heerlijk in de schaduw zitten en lieten de lunch ons goed smaken. Tegen 13:00 uur stapten we in de 4x4 en Linda bracht ons naar Arches National Park. Linda was net weer aan het werk vanwege een gebroken been en het was de 2e keer na lange tijd dat ze deze route reed. Oeps, moesten we met deze informatie blij zijn? We reden eerst via de scenic drive door Arches National Park en bijna aan het einde van deze route bij Salt Valley gingen we onverharde weg op. Het was af en toe een heen en weer geschud van jawelste en er zaten best heftige stukken bij, maar zo zie je wel een gedeelte van het park, waar je anders niet zou komen. Linda verontschuldigde zich af en toe als we door elkaar geschud werden, maar het ging allemaal goed. We reden en hobbelden naar het uitzichtpunt Tower Arch en ook hier waren we weer verbaasd over al het moois dat de natuur hier ook weer te bieden had. Hierna vervolgden we onze weg richting Balanced Rock en onderweg stopten we nog bij Eye of the Whale Arch. Via een korte trail kwamen we bij de arch uit en de zon stond inmiddels hoog aan de hemel, geen wolkje te bekennen, haha. Onderweg vertelde Linda honderduit over de omgeving, echt leuk! Tegen 17:00 uur kwamen we weer op de verharde weg terecht en bracht Linda ons terug naar Moab. Na deze belevenissen gingen we terug naar onze hotelkamer om daar even bij te komen en de indrukken op ons te laten inwerken. Tegen 18:30 uur namen we de benenwagen richting de Subway. Op ons gemakje wandelden er naar toe en altijd weer een moeilijke keuze wat er dan allemaal op zo’n broodje gedaan kan worden. Het is een hele waslijst, voordat je bij de kassa je broodje kan afrekenen, haha. Maar goed, dan heb je ook iets! Een footlong met van alles en nog wat erop, het lijkt wel een BigMac, maar dan iets gezonder beleg. Het was nog een hele kunst om dit op te eten, letterlijk en figuurlijk. Na ons avondeten wandelden we terug naar het hotel, alwaar we bij de coffeecorner onszelf nog trakteerden op een koffie met chocolate cookies. Op de hotelkamer keek Edwin nog TV onder het genot van de koffie en Janneke ging aan de slag met het reisverslag met een kop koffie binnen handbereik….

Liefs van Edwin en Janneke

• 21 September 2013 - 09:35

Frank:

Lijkt me een erg gave ervaring met een jetboot. Wat een prachtomgeving. Ben toch wel een beetje jalours op jullie. Geniet ervan!