Back to nature - Reisverslag uit Jackson, Verenigde Staten van Edwin Janneke - WaarBenJij.nu Back to nature - Reisverslag uit Jackson, Verenigde Staten van Edwin Janneke - WaarBenJij.nu

Back to nature

Door: EdwinenJanneke

Blijf op de hoogte en volg Edwin

15 September 2010 | Verenigde Staten, Jackson

Gisterennmorgen na de gebruikelijke ochtendrituelen als eerste ook de Camry van ontbijt voorzien. Edwin zorgde voor de fuel en Janneke mocht de ramen lappen. Echt ongelooflijk, het was net een kerkhof van vliegen op de voorruit! Toen iedereen weer verzadigd was, haha, gingen we op weg naar Yellowstone National Park. West Yellowstone ligt meteen naast het park, dus binnen een paar minuten reden we weer door 1 van onze favoriete parken. We waren nog geen paar miles onderweg of we stonden midden in een jam, dit betekent in 9 van de 10 gevallen WILDLIFE. Bij de eerste jam was het een zwaan in de rivier! Die hebben we ook in de vijver op de Hupsel, dus reden wij maar verder, haha! De volgende jam betrof een hert dat aan de kant van de weg stond te grazen. Uiteraard daar wel een foto van gemaakt. We besloten om eerst naar het bovenste gedeelte van het park te gaan. Edwin wil graag nog beren zien en daar zouden we de meeste kans hebben. Zodoende gingen we bij Madison linksaf, op weg naar het bovenste gedeelte van de 8. De parkweg noemen ze namelijk zo, omdat deze op een acht lijkt.

Zie ook:

Die kant op, waren ze ook met wegwerkzaamheden bezig. Dit is hier op zijn tijd hard nodig, want door het verschil in temperaturen, lijkt het af en toe net een gatenkaas. We moesten meteen aan onze buurman Ruud denken vanwege de wegwerkzaamheden. Wat leuk is om te vertellen is dat ze hier gewoon mannen en vrouwen aan het begin van de wegwerkzaamheden hebben staan met een bordje “STOP”. Echt ongelooflijk, zo’n iemand staat heel de dag met dat bordje. Er is dan vaak maar 1 weggedeelte beschikbaar en als we dan weer verder mogen, draait de meneer of mevrouw zijn bordje om en staat er “SLOW”. Dat betekent dat we dan mogen rijden. Meestal is het weggedeelte waar we dan over rijden niet bepaald van goede kwaliteit of beter te benoemen grind met modder. Gaat er wel heel anders aan toe dan in Nederland. Ruud, we zullen proberen de volgende keer een foto ervan te maken.

Na de wegwerkzaamheden toen we nabij Norris waren, was er weer een jam. In de verte was een coyote te zien. De camera zoomt goed in, maar het was toch moeilijk gezien de afstand. Maar we hadden geluk, want de coyote had iets gevangen en kwam gewoon onze kant op! Echt helemaal geweldig om mee te maken! Na dit mooie fotomomentje reden we richting het noorden naar Mammoth Springs. We zagen toen ook de eerste bizons in de verte. Wat zijn dat toch machtige beesten, zeg! Bij Mammoth Springs gingen we rechtsaf om het zomaar te zeggen en nabij het visitor centre stuitten we op een enorme wapiti! Het mooie beest lag zowaar te slapen in het gras! Natuurlijk voorzichtig er naar toe gelopen en foto’s genomen. De schone slaper werd wakker, dus nog een foto en toen de Camry in om het berengebied binnen te rijden. We speurden van links naar rechts en andersom, maar helaas geen beer te zien! Toen maar een koffiemomentje ingelast, deze keer French Vanilla. Na de koffiestop reden we richting the Grand Canyon of Yellowstone, dat is echt zo’n mooi stukje van Yellowstone. Edwin was enigszins teleurgesteld toen we daar aankwamen, hij had gehoopt om toch nog een beer te spotten… Maar de uitzichten bij the Grand Canyon of Yellowstone maakte veel goed, echt zo ongelooflijk mooi! Om nog een beter uitzicht te hebben op de waterval, liepen we een trail, welke de canyon inging. Naar beneden ging goed, alleen weer naar boven toe, dat was een hele uitdaging! Je vergeet eventjes dat je hier op zo’n 2000 meter boven zeeniveau zit! Na deze uitdaging gingen we verder met het bewonderen van het park en reden het onderste gedeelte van de 8. We reden langs Yellowstone Lake richting de omgeving van Old Faithfull. Deze “ouwe getrouwe” is de meest betrouwbare geiser, welke om de 5 kwartier zijn kunstje vertoond. Toen we bij Old Faithfull aankwamen, begon de lucht heel dreigend uit te zien, het was maar de vraag of we droog zouden houden. Het zou nog een half uurtje duren voordat we konden gaan genieten van Old Faithfull, dus we streken neer op een bankje en aten ondertussen een paar chocolate cookies, altijd lekker! Old Faithfull was op tijd deze keer, maar was niet zo krachtig als anders. Toch blijft het altijd een mooi schouwspel! Gelukkig hielden we het ook droog en kwam de zon weer gewoon terug. Dat kwam goed uit, want we wilden graag nog in de omgeving van Old Faithfall al het andere moois bekijken. We maakten een wandeling van dik 2 uur en keerden toen terug naar de Camry om naar ons hotel te gaan. We logeerden in Grant Village, dit ligt in het zuidelijke gedeelte van Yellowstone nabij Yellowstone Lake. We wilden graag voor het donker op plaats van bestemming zijn, dus moesten nog opschieten. Je wilt hier namelijk echt niet in het donker rondrijden. Op sommige plaatsen waar de weg nog niet is hersteld, zitten echt kuilen in de weg. Overdag kun je die redelijk ontwijken, maar aangezien er geen lantaarnpalen door het gehele park staan, is het niet zo veilig om in het donker te rijden. Maar we kwamen voor het donker aan bij onze lodge. Koffers uitgeladen en weer alles geïnstalleerd op de kamer. We gingen maar meteen op zoek naar een restaurant. Ons vermoeden werd bevestigd, in beide restaurants/cafetaria’s was het keidruk! Het is superhandig om een hotel in het park te hebben, maar dat betekent ook beperkte keuze aan eetgelegenheden en je kunt ook niet zomaar even ergens anders naar toe. Na een half uur wachten, konden we eindelijk aan tafel! Ook de keuze van het eten was beperkt, dus werd het voor Edwin toch maar weer een hamburger en Janneke nam een hotdog. Na dit exclusieve diner, haha, gingen we weer terug naar de lodge en gingen al vrij vroeg naar bed. De buitenlucht had ervoor gezorgd dat we toch wel moe waren, dus oogjes dicht en snaveltjes toe…

Dat de buitenlucht ons goed had gedaan, was wel te merken, we werden pas om 07:30 uur wakker. We startten rustig op en tegen 09:00 uur checkten we uit. We besloten om eerst nog naar West Tumb Geyser Basin te gaan, want dat is ook een heel mooi stukje Yellowstone. Doordat we al vaker in Yellowstone zijn geweest, kun je zo “kersen op de slagroom” doen. Toch kwamen we tot de conclusie dat 1 dag Yellowstone eigenlijk te weinig is voor zo’n mooi en veelzijdig park. Je blijft je telkens verbazen hoe mooi en afwisselend de natuur hier is! Maar goed eerst dus nog een trail gelopen voordat we koers zetten richting Grand Teton National Park. Ook hadden ze een blik Japanners opengetrokken om het zomaar te zeggen en die fotograferen echt alles, haha! Wat wel minder was, dat ze gewoon van de trail afgaan om foto’s te maken. Dit is echt niet handig, met de kwetsbare grond rondom de geisers en daarnaast kun je je ook nog enorm verbranden! Toen de rust weer was weder gekeerd ofwel Japanners weer de bus in, genoten van de enorme variatie van geisers, borrelende bronnen en ook Yellowstone Lake. Aan alles komt een eind, zo ook aan ons bezoek in Yellowstone National Park…

We reden Yellowstone Park uit en kort daarna reden we Grand Teton National Park binnen. De parken grenzen aan elkaar, dus dat komt mooi uit, des te meer tijd om te genieten van ook dit mooie park. Via de weg grenzend aan Jackson Lake reden we naar het zuiden, onderweg genietend van het mooie uitzicht op de Grand Tetons. Bij Colter Bay was het tijd voor onze brunch, we hadden namelijk een keertje geen ontbijt inclusief. Tenminste we kochten een paar French Vanillas en donuts, om dit in een picnic area te gaan oppeuzelen. Bij String Lake streken we neer en genoten van onze brunch en de omgeving. Echt super relaxed om aan zo’n meertje te zitten en dan STILTE om je heen, dat het gewoon pijn doet aan je oren! Nadat we weer energie hadden opgedaan, liepen we nog een eindje langs het meer en stapten weer de Camry in. We reden naar Jenny Lake, alwaar we nog een trail liepen. Deze liep ook gedeeltelijk langs het meer en was zo’n 3 kilometer lang. Tijdens de trail zorgde Janneke er in ieder geval voor dat er genoeg geluid werd gemaakt, want ook hier is het weer “be aware of bears”. Na deze intensieve wandeling namen we de boot maar terug naar ons beginpunt. Heerlijk even uitwaaien op de boot, ging best hard! Het grootste gedeelte van het park hadden we tegen 15:00 uur al bekeken, ook in dit park zijn we namelijk al eerder geweest. Toch blijft ook de natuur hier waanzinnig! Zo ook toen we het park uitreden, er was weer een jam ofwel WILDLIFE! Ook wij gingen een kijkje nemen en deze keer was het een moose! Echt een prachtig beest, indrukwekkend! Met deze mooie afsluiting verlieten we Grand Teton National Park en reden we naar ons hotel in Jackson. Was niet meer zover, na zo’n 20 minuten stonden we voor het Best Western hotel om in te checken. Ook deze keer was het weer een supermooie en ruime kamer, zelfs met open haard en jacuzzi! Op de hotelkamer ging Edwin TV kijken en Janneke was in de weer met de laptop. Tegen 19:00 uur gingen we op zoek naar een restaurant. Naast het hotel lagen verschillende restaurants en we kozen vanavond voor Chinees. Het eten was echt smaakvol, zelfs met veel groente erin! Na het avondeten nog het reisverslag bijgewerkt, TV gekeken en uiteraard gebruik gemaakt van de jacuzzi!

Zie ook:

Dikke knuffel van ons

• 16 September 2010 - 07:47

Lukas En Janny:

Hoi Edwin en Janneke, fijn dat jullie zo genieten van alles. Dank jullie wel voor de mooie verhalen. (van wie zou je dat verhalen schrijven toch hebben Janneke?) We kijken al weer uit naar jullie volgende belevenissen.
    Groet'n uut Drenthe.

• 16 September 2010 - 14:56

De Buurtjes:

We beleven de reis echt mee zo jongens, erg leuk!
    Je kunt het wel uitgeven Janneke, je hebt een leuke schrijfstijl, het leest zo lekker weg zal ik maar zeggen.
    Dus als ik het goed begrijp en we zouden willen emigreren, dan is er voor Ruud werk genoeg haha!
    Hier valt op het moment de regen met bakken uit de hemel. Dus jullie missen niet zoveel.
    Het weekend wordt gelukkig beter want wij gaan een weekendje uitwaaien in Scheveningen en uiteraard een gokje wagen in het casino.
    Heel veel plezier nog en tot het vlg.verhaal,